Derfor skal man som blogger tage betaling

Der har de sidste par måneder været utallige bloggere, som har snakket omkring emnet betaling og blogging. En del af disse gik på, at man som blogger skulle ”kende sit eget værd” og således ikke sælge så for billigt.

Sagen går simpelthen på, at man skal vide hvad man er værd, og sige nej i de situationer hvor det ikke passer med ens blog. Herudover også, at man ikke skal lade sig presse af virksomheder til, at skrive noget man ikke mener om et produkt.

Forleden kom der dog en anden stemme til debatten, hvor de på Dolvagroup skrev, om bloggere overhovedet skulle tage betaling?

Eksempel på sponsor indlæg

Grunden er vel kort og godt, at betaling er roden til alt ondt! For hvordan kan man overhovedet være objektiv og give saglig information omkring en virksomhed eller et produkt, hvis man er blevet betalt for at skrive det?

Selvfølgelig giver det mening, at man som blogger modtager betaling til at dække ens blogs udgifter. Og dette begrunder de fleste bloggere også deres ønske om indtægt med – problemet herved er jo blot – at de fatiske ”omkostninger” tilknyttet at blogge er ret små (lave blog, hosting, domæne etc.). Og ens egen tid er vel ikke en direkte omkostning, når der er tale om en blog?

Derfor burde der ift. de fleste bloggers egen udsagn, slet ikke være nogen grund til at samarbejde med mere end 1-2 virksomheder om året. Debatten er åben, men det er klart at blogs ville være bedre, uden samarbejde og betaling af indlæg.